Hoe werkt het Europees Bandenlabel?

bureauvdo

Sinds november 2012 is er een verplicht Europees Bandenlabel dat de consument informeert over brandstofverbruik (milieu), de remweg op nat wegdek (veiligheid) en de geluidsproductie buiten de auto (milieu). Prestaties van de band worden niet getoond

Europees Bandenlabel:
Dit bandenlabel gaat verder dan de energielabels voor auto’s of witgoed. Daar wordt alleen informatie gegeven over energieverbruik (dus CO2-uitstoot). Het Europees Bandenlabel pakt ook geluidsproductie en veiligheid mee. Als maat voor de veiligheidsprestaties wordt gekeken hoe goed de band remt in natte omstandigheden.

Brandstofverbruik:
Een band heeft een zogeheten rolweerstand. Hoe sterker de rolweerstand, hoe meer brandstof er nodig is om die weerstand te overwinnen, hoe ongunstiger de vermelding van het bandenlabel op dit onderdeel.

Veiligheid:
Om veiligheid te kunnen bieden zijn er verschillende eigenschappen van een band die belangrijk zijn, zoals de hoeveelheid grip, het vermogen om (vanaf hoge snelheid ) te kunnen afremmen op zowel droge als natte wegen, weerstand te bieden tegen aquaplaning. Als kenmerk om de veiligheid van een band op het label op te nemen is gekozen voor de remweg op nat wegdek.

Geluidsproductie:
Het label toont alleen informatie over het geluid van banden buiten de auto. Het geluid dat de banden in de auto geven, kan heel anders ervaren worden.

De zichtbaarheid van het label:
Alle personen- en bestelautobanden die op een verkooppunt zichtbaar zijn voor de consument moeten zijn voorzien van een labelsticker op het loopvlak van de band. De bandenverkopers moeten vóór de aankoop van een band informatie over het label aan de consument geven. De informatie rond het bandenlabel moet gepresenteerd worden bij of op de rekening. Het label moet zichtbaar zijn in promotiemateriaal van de band (folders e.d.) en op de website.