CAIS: EEN NIEUWE TECHNOLOGIE VAN BRIDGESTONE

bureauvdo

Bridgestone heeft een nieuwe technologie ontwikkeld voor het beoordelen van bandenslijtage en profieldiepte. De technologie is gebaseerd op het concept Contact Area Information Sensing (CAIS). Als het profiel van een band slijt, kan de grip op een nat wegdek afnemen. Verder kan een band met een extreem ongelijkmatige slijtage een groter risico vormen voor defecten aan een voertuig.

Sensoren
De nieuwe technologie maakt gebruik van speciale acceleratiesensoren sensoren die bevestigd zijn aan de binnenzijde van de band om informatie te verzamelen over wijzigingen aan het profiel tijdens normaal rijden. Deze informatie wordt via draadloze communicatie verstuurd naar analyseapparatuur die in het voertuig gemonteerd is. Het sensorsysteem wordt gevoed door een generator die eveneens in de band gemonteerd is. De in het voertuig gemonteerde analyseapparatuur analyseert de verzonden data real-time om de mate van slijtage van de band te beoordelen.

Anticiperen op informatie
Door de bestuurder van real-time-informatie over de band te voorzien, zoals de actuele profieldiepte en of de banden ongelijk slijten, levert de technologie van Bridgestone een bijdrage aan betere rijcondities. De gebruiker wordt in staat te gesteld om zelf te beoordelen wat het juiste tijdstip is om de banden te vervangen. De technologie helpt ook om ongelijkmatige slijtage te voorkomen, omdat klanten in staat zijn beter te bepalen wanneer de wielen gewisseld moeten worden, zodat ze zo lang mogelijk gebruik kunnen maken van hun banden, zonder verspilling.